Idea Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil


Tak perasan masa terlalu cepat berlalu, kita kini berada dalam minggu pertama bulan Julai 2020. Bulan ini masuk bulan kelahiran saya. Sebab itulah sejak dua menjak ini kepala saya makin pening. Pening memikirkan hadiah hari lahir yang bakal saya terima untuk tahun ini. Kenapa pening?


Sebenarnya saya ada request pada suami untuk buat kabinet dapur memandangkan table top dapur kami telah dipenuhi dengan kebanyakan barang asas memasak, almaklumlah dapur kami memang kecil. Jadi bila suami kata on, automatik hadiah hari lahir saya yang ke 34 adalah kabinet dapur. Yey! Alhamdulillah perdana menteri keluarga telah luluskan permohonan menteri kewangannya :P


Idea Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil


Setelah diluluskan, kami mula panggil orang untuk ambil ukuran dapur bagi dapatkan gambaran belanjawan yang perlu disediakan sebelum mula membuat kabinet. Tapi kelakarnya pula bila pakcik tukang yang pada asalnya datang untuk ambil ukuran kabinet, mula cadangkan kami untuk besarkan saiz dapur. Tak cukup dengan itu, beliau juga siap suruh kami beli rumah lain. Pulak dah..haha. Tergelak sekejap. Agaknya pakcik tu tengok rumah kami kecil sangat agaknya, itu yang suruh beli rumah lain tu. 

Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil

Nak beli rumah lain memang tak mampu pakcik, jadinya pilihan yang ada samada besarkan sikit dapur atau buat kabinet sahaja. Jadi kami yang pada awalnya cuma nak buat kabinet dapur kini dah bertukar plan pula nak besarkan dapur.  Maknanya kami terpaksa KIV dulu kabinet dapur buat masa sekarang. Terima kasih pakcik sebab kasi cadangan, memang tak pernah terfikir pula kami nak besarkan dapur. Bernas idea pakcik.


Masalah pening kepala saya mula datang apabila memikirkan pilihan padanan warna jubin lantai dan cat dapur yang sesuai supaya masuk dengan kabinet yang bakal menyusul nanti. Disebabkan saya dah pening nak buat pilihan yang banyak sangat cantik menarik tertarik, jadi saya simpan di sini gambar kabinet untuk dapur kecil yang saya ambil daripada Google. Kredit dan terima kasih kepada laman web asalnya ya. Dikongsikan juga tips supaya dapur nampak lebih besar di bawah untuk panduan bersama. 

Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil
Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil
Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil
Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil
Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil
Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil
Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil


Tips supaya Dapur Nampak Lebih Besar


Ada beberapa tips yang boleh dilakukan supaya dapur kecil saya boleh kelihatan besar. Selain tiga tips di bawah, boleh baca juga di sini untuk tips umum yang lain ya >> Design Hacks for Small Space Living.


1. Pilihan warna putih atau plain lembut


Warna putih atau plain lembut merupakan pilihan terbaik agar dapur kelihatan lebih besar. Bukan sahaja membantu memberi effect luas kepada ruang dapur, malah warna lembut juga mampu menenangkan diri dengan persekitaran dapur yang nampak damai.  Meskipun warna ini boleh menenangkan namun jangan lupa ia juga mudah kotor jika tidak dijaga dengan baik. Jadi saya perlu selalu rajin mengemas dan membersihkan dapur setelah selesai memasak untuk memastikan warnanya tidak ternoda.



2. Simpan semua alatan dapur dalam kabinet


Ingin dapur nampak lebih kemas dan besar? Sembunyikan barangan dapur di dalam kabinet. Dengan cara ini bukan sahaja dapat memudahkan kerja mengemas dilakukan, malah turut mengelakkan alatan kecil seperti periuk dan pinggan kelihatan menyerabutkan suasana sewaktu memasak di dapur. Dapur akan kelihatan kemas tersusun dengan padanan warna monotone hanya daripada kabinet dapur sahaja. Keluarkan makanan daripada bungkusan plastiknya, masukkan ke dalam botol dan susun di dalam kabinet. Tentu lebih kemas dan menarik mata untuk memandang.



3. Pencahayaan yang mencukupi


Pencahayaan yang cukup mampu menjadikan suasana nampak lebih besar dan menarik. Cuba bayangkan jika dapur di rumah tidak mempunyai aliran pencahayaan yang mencukupi, pasti mood memasak akan jadi pudar semalap cahaya di dapur. Untuk atasi masalah ini, dua cara boleh dilakukan samada untuk menggunakan tingkap atau memasang lampu. Pilihan tingkap yang sesuai samada menggunakan tingkap aluminium atau tingkap kayu pasti membantu untuk dapatkan cahaya langsung daripada matahari. Jika dapur tidak mempunyai tingkap, tambahkan beberapa buah lampu di dapur. Letak di bawah kabinet dapur atau pasang di atas island bar pasti membantu mood untuk terus berada di dapur.


Progress Dapur Kecil Saya


Sudah masuk seminggu saya cuti memasak demi misi menyambung dapur dijalankan. Progress siap baru dalam 40%. Kalau ikut anggaran suami sepatutnya dalam dua minggu akan siap tapi rasanya memang tak dapat nak siap dalam jangka masa tersebut. Nampak gayanya saya akan selalu makan makanan luar dan saya dah tak sabar nak mula masak di dapur sendiri ni.

Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil
Kabinet Dapur untuk Ruang Kecil

Kami cuma tarik lapan kaki dari dapur asal dan anggaran kasar belanjawan bagi tambahan dapur ni adalah dalam RM15,000. Harga ini termasuk kos beli hood dan dapur tanam, lampu dan jubin tapi belum termasuk servis mengecat dan kabinet dapur lagi. Makanya tahun ni no holiday ye anak-anakku sayang..huhu..


Cepat siap please dapur kecil mak, tak sabar dah mak nak update youtube channel dan masak lauk sedap-sedap setiap hari. Kitorang dah muak makan roti, nasi goreng, ayam goreng dan maggi je.  Nak buat macammana, dapur dah takde. Masak pun kat ruang tamu, basuh pinggan pulak dalam tandas. Huwaa...bertabahla mak. Btw terima kasih tukang yang buat dapur. Sorry saya cuma boleh hidangkan air je untuk hilangkan dahaga, makanan takde :(
 

Catat Ulasan

32 Ulasan

  1. Wah x sabar nak tengok dapo baruuu,, saboo eh rini,,, tak lama lagi tu nanti rasmi dapo baru plakkk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak sabor sebab tak dapat nak makan sedap2 dah sekarang kak..adeh. Lagi pulak berdebu rumah. Memang sehari suntuk duduk dalam bilik je kitorang sekarang..

      Padam
  2. bestnya buat dapur baru. nanti dah siap update la..hehe ♕Tiara Sapphire♕

    BalasPadam
    Balasan
    1. In shaa Allah wak tapi siap dapur ni, kabinet tak siap lagi. KIV dulu la kabinet, kena start belanjawan lain pulak..huhu

      Padam
  3. Alhamdulillah bertambah luas dapurnya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaupun tak seluas mana wak tapi lega la sikit nak masak kat dapur tu lepasni..alhamdulillah :)

      Padam
  4. Yeayy.. Cantik la dapur mcik cantik nii. Nnt dh siap tunjuk eh.. Xsabar nk tgk ni😁

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam lambat lagi je nak siap ni CikNor..hurm

      Padam
  5. Wahhh... Tak sabar. Kami pun teringin nak buat dapur baru. Tunggu bajet ada . Entah bila kan..hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. In shaa Allah ada rezeki awak dapat dapur baru lepasni, aamiin...

      Padam
  6. Balasan
    1. Dah tua2 ni akak nak go into soft plain colour pulak la awak..nampak tenang je kan

      Padam
  7. Seronoknya nanti dapur makin luas kan. Boleh masak banyak-banyak, jangan lupa jemput kak yaya..hiihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahahha..nanti buat gathering kat rumah saya pulak ye kak Yaya. In shaa Allah..

      Padam
  8. Alhamdulillah...Dapat dapur besar lebih bererti dari dapat gelang besar..hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Eh, tapi dapat gelang besar pun saya syukurrrrr wak :P

      Padam
  9. Alhamdulillah... Wahhh bestlah lepas ni makin semangat nak masuk dapur kan kakak kan? hehe btw thanks for the tips ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah, takde la berlaga punggung lagi dengan orang lain pasni Hana. Tapi nak tunggu siap tu, jenuh mak tau..huhu

      Padam
  10. Bestnye besarkan dapur. Ruang dapur ena pon kecik lom ada kos budget lebih nk besarkan. Tapi xpelah janji bahagia stok makan sntiasa ada.hehe. Lepasni nak tgk hasil decoration plak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan Ena? Alhamdulillah dah untuk rezeki yang tak putus2, tak dapat yang besar pun takpe. Syukur dah dengan apa yang ada sekarang ni..

      Padam
  11. Balasan
    1. Dapur contoh tu memang cantik2, geram nak deko cantik camtu jugak..

      Padam
  12. ramai pekerja kontrak tu semoga cepat siap n cepat mak nk updet youtube memasak mak yg makin sedap tuuu., hehehhe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahahaha..tapi yang ni kebetulan je orang wiring datang sekali. Biasa datang pun 2 orang je wak..tapi nak aamiinkan la bab cepat siap tu..aamiin..

      Padam
  13. wah sama bulan la kita..tu dia..dapat hadiah dapur gituw..tahniah sis. suka hias dapur cantik cantik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Eh kita sama bulan ye? Happy birthday tu AD, happy birthday to AD, happy birthday to AD yang comel..happy birthday to you..may your life be granted with whatever u wish for ya..muah!

      Padam
  14. Balasan
    1. Hopefully will turn out nice la bila siap nanti..aamiin

      Padam
  15. wahhhh lps ni dah ada dapur baru, dpt laa sy merasa mango cheese cake nmpk nya heheheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Eh, boleh je wak. Anytime awak nak, saya buat. Cuma sekarang tengah takde supply cheese kat kedai, so kalau nak makan kena bawak cheese dulu..haha. Anchor brand tau..

      Padam
  16. kena pandai jimatkan ruang kan.. gunakan sebaik mungkin.
    dah adeee dapur baru tu mesti lagi happy =D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Happy sangat sebab dah lega nak berjalan wak. Cuma sekarang tak lega lagi sebab tak siap2..haha

      Padam